پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دیه تغییر رنگ پوست
نوشته شده در چهار شنبه 28 دی 1401
بازدید : 96
نویسنده : رایا هستم

دیه تغییر رنگ پوست صورت و بدن
از آنجایی که جسم و جان اشخاص در جامعه اهمیت زیادی دارد، قانونگذار برای این مسئله ارزش قائل شده است، به طوری که حتی در صورتی که آسیب وارده به بزه دیده موجب تغییر رنگ پوست وی گردد، مرتکب بایستی دیه آن پرداخت کند.
مثلا چنانچه شخصی کشیده ای بر صورت فرد دیگری بزند، به دلیل اینکه بر اثر ضربه وارده، پوست تغییر رنگ یابد، می بایست دیه تغییر رنگ پوست را بپردازد.
مقدار دیه تغییر رنگ پوست
مقدار دیه، هر ساله به وسیله بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم اعلام می گردد، بنابراین مقدار آن در هر سال متفاوت خواهد بود.
دیه تغییر رنگ پوست در ماه های حرام
مقدار دیه در ماه های حرام یک سوم افزایش می یابد. این ماه ها شامل رجب، ذی القعده و ذی الحجه و محرم هستند.
شیوه محاسبه دیه تغییر رنگ پوست
دیه تغییر رنگ پوست با روش زیر نسبت به مقدار جراحت وارده و نوع اعضاء، محاسبه می شود:
دیه تغییر رنگ پوست صورت
چنانچه آسیب وارده به صورت باشد، شیوه محاسبه آن به صورت زیر خواهد بود:

  1. دیه سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم دیه کامل می باشد.
  2. دیه کبود شدن پوست صورت، سه هزارم دیه کامل خواهد بود.
  3. دیه سرخ شدن پوست صورت، یک و نیم هزارم دیه کامل است.

دیه تغییر رنگ پوست دیگر اعضا بدن
محاسبه دیه تغیر رنگ پوست دیگر اعضای بدن به شرح زیر است:

  1. دیه سیاه شدن پوست سایر اعضاء بدن، سه هزارم دیه کامل می باشد.
  2. دیه کبود شدن پوست دیگر اعضاء، یک و نیم هزارم دیه کامل خواهد بود
  3. دیه سرخ شدن پوست اعضاء دیگر، نصف یک و نیم هزارم دیه کامل می باشد.

فرق دیه تغییر رنگ پوست صورت با دیگر اعضاء
با توجه به مطالب بالا درمی یابیم که دیه تغییر رنگ پوست صورت 2 برابر دیه تغییر رنگ پوست اعضا دیگر بدن است، و دلیل آن نیز این است که صورت جزء زیبایی محسوب می گردد، بنابراین میزان دیه بیشتری خواهد داشت.
نکاتی در رابطه با دیه تغییر رنگ پوست
در دیه تغییر رنگ پوست تفاوتی میان اینکه عضو دارای دیه مقدر باشد یا نه، وجود ندارد.
لازم به ذکر است که دیه ای که میزان آن در قانون تعیین شده، دیه مقدر است و دیه ای که مقدار آن مشخص نشده است، دیه غیر مقدر است.
در تغییر رنگ پوست سر، ارش (مابه التفاوت) ثابت می باشد.
آسیبی که باعث تورم بدن، سر یا صورت شود، ارش دارد و اگر علاوه بر تورم باعث تغییر رنگ پوست هم شود، حسب مورد دیه و ارش تغییر رنگ به آن اضافه می گردد.


:: برچسب‌ها: دیه,دیه تغییر رنگ پوست,دیه تغییر رنگ پوست در ماه های حرام,دیه تغییر رنگ پوست صورت ,



دیه موضحه
نوشته شده در شنبه 24 دی 1401
بازدید : 101
نویسنده : رایا هستم

دیه موضحه
دیات به 2 گروه مقدر و غیر مقدر تقسیم می گردند. دیه مقدر به دیه ای می گویند که مقدار و نوع آن در اصول فقهی مشخص گردیده باشد و قانونگذار حق تغییر نوع یا مقدار آن را نخواهد داشت، اما دیه غیر مقدر در فقه مشخص نگردیده است، بنابراین قانونگذار بر طبق نوع و کیفیت جنایت و نیز با توجه به نظر کارشناس، مقدار آن را تعیین می نماید که می توان به یکی از مهم ترین آن به نام دیه جراحات اشاره نمود.
دیه جراحات در قانون با توجه به عضو آسیب دیده و نیز کیفیت جراحت متفاوت است، بنابراین قانونگذار این جراحات را به چند گروه حارصه، دامیه، متلاحمه، سمحاق، موضحه و.. تقسیم کرده است.
بر اساس تعریف قانون مجازات اسلامی، موضحه یکی جراحت های شدیدی می باشد که با نفوذ در گوشت و اندام ها باعث آشکار شدن استخوان می گردد ولی آسیبی به استخوان نمی رسد.
اقسام دیه موضحه
جراحت موضحه با توجه به اینکه جنایت انجام شده باعث ایجاد جراحت بر چه عضوی از بدن گردد میزان متفاوتی دارد. در واقع میت وان گفت که قانونگذار از نظر اهمیت هر عضو و یا کارایی آن مقدار دیه متفاوتی را در نظر گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
دیه موضحه سر و صورت
بر طبق ماده ی 709 قانون مجازات اسلامی، اگر جنایتی باعث جراحت در ناحیه سر و صورت گردد، که موجب نفوذ در گوشت و نمایان شدن استخوان شود، دیه موضحه تعیین شده پنج در صد از دیه کامل است که معادل سی میلیون تومان می باشد و به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.
چنانچه جنایت بر گونه داخل دهان را نمایان نکند، مقدار دیه یک بیستم دیه کامل خواهد بود و اگر جراحت باعث آشکار شدن داخل دهان و محتویات آن شود، مقدار دیه یک پنجم دیه کامل است.
و نیز اگر بعد از بهبودی، اثرات جراحت موضحه همچنان باقی بماند، علاوه بر دیه موضحه یک هشتادم دیه کامل هم به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت و در صورتی که جنایت، شکافی درصورت به وجود آورد دیه آن هشت صدم دیه کامل خواهد بود.
نکته ی قابل توجه این است که هرگاه در جنایتی لاله گوش به گونه ای قطع گردد که استخوان زیر آن ظاهر شود، علاوه بر دیه لاله گوش، دیه موضحه هم بایستی پرداخت شود.
دیه موضحه بدن
چنانچه جنایتی باعث جراحت در ناحیه ای غیر از سر و صورت شود، اگر عضو مذکور دارای دیه مشخصی باشد، مقدار دیه جراحت موضحه بر طبق آن تعیین می گردد ولی اگر عضو دیه معینی نداشته باشد، دیه موضحه مطابق ارش آن محاسبه می گردد.
لازم به ذکر می باشد که دیه ی 2 دست برابر با یک دیه کامل است، پس جراحت موضحه یک دست برابر است با دو و نیم در صد که معادل پانزده میلیون تومان است. این مقدار برای هر «پا» نیز صادق می باشد.
دیه موضحه بند انگشت
بر اساس قانون، دیه هر انگشت یک دهم دیه کامل می باشد و دیه هر بند انگشت به غیر از شست معادل پنج، سه هزارم و دیه شست معادل پنج، دو هزارم است.
عوامل افزایش مقدار دیه موضحه

  • چنانچه جراحت موضحه علاوه بر نفوذ در گوشت موجب صدمه به استخوان گردد.
  • چنانچه در جنایتی با یک ضربه جراحت موضحه ایجاد شود و در ضربه بعد همان جراحت به هاشمه یا منقله تبدیل گردد.
  • اگر بعد از بهبودی جراحت موضحه، اثر آن بر پوست صورت باقی بماند.

:: برچسب‌ها: دیه,دیه موضحه,دیه موضحه سر و صورت,دیه موضحه بدن,دیه موضحه بند انگشت,افزایش مقدار دیه موضحه ,



دیه متلاحمه
نوشته شده در دو شنبه 12 دی 1401
بازدید : 97
نویسنده : رایا هستم

مقدار دیه متلاحمه
دیه متلاحمه یکی از اقسام دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی است. و مربوط به جراحتی می باشد که مسبب بریدگی عمیق گوشت گردد، اما به پوست نازک روی استخوان نرسد؛ به عبارتی دیه متلاحمه در صورتی به شخص تعلق می گیرد که جنایت رخ داده باعث جراحت یا زخمی عمیق در گوشت همراه با خونریزی گردد، به گونه ای که به پوست نازک روی استخوان نرسد یا دیده نشود.
مقدار دیه متلاحمه
دیه متلاحمه با توجه به اهمیت عضو آسیب دیده و نیز کیفیت جراحت، انواع گوناگونی نظیر دیه متلاحمه سر وصورت، بدن،بند انگشت و... دارد که مقدار دیه هر کدام متفاوت است.
دیه متلاحمه سر و صورت
در صورتی که جنایت وارد شده بر اندام های سر و صورت طوری باشد که موجب جراحت عمیق در گوشت صورت یا سر شود سه در صد از مقدار دیه کامل به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت، مثلا چنانچه جراحتی عمیق در گونه ایجاد گردد، به گونه ای که به پوست نازک استخوان نرسد، هجده میلیون تومان به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که جنایت بر گونه اگر داخل دهان را نمایان نکند، یک بیستم دیه کامل و چنانچه به صورتی باشد که داخل دهان را نمایان کند، یک پنجم دیه کامل می باشد.
دیه متلاحمه بدن
چنانچه جنایتی باعث ایجاد جراحت عمیق در قسمتی به غیر از دست و صورت گردد، مقدار دیه متلاحمه در اندام هایی که در بدن جفت هستند، یک و نیم در صد دیه کامل یعنی نه میلیون تومان و در اندام های دیگر سه در صد دیه کامل خواهد بود.
دیه متلاحمه بند انگشت
در قانون دیه هر انگشت 0.1 دیه کامل می باشد و دیه یک بند انگشت یک سوم دیه انگشت است، بنابراین چنانچه جراحت متلاحمه در یک بند انگشت به وجود آمده باشد، مقدار دیه، دو در صد از دیه بند انگشت خواهد بود.
عوامل افزایش دیه متلاحمه

  • در دیه جراحات ملاک دیه بر طبق مقدار نفوذ جراحت محاسبه می شود،پس اگر جراحت متلاحمه عمیق تر باش، مقدار دیه بر حسب مورد افزایش خواهد یافت.
  • چنانچه بعد از بهبودی، آثار جراحت بر روی پوست صورت باقی بماند، که مسبب نقصان زیبایی شود، علاوه بر دیه متلاحمه ، یک بیستم دیه دیگر نیز باید پرداخت شود.

:: برچسب‌ها: دیه,دیه متلاحمه,مقدار دیه متلاحمه,دیه متلاحمه سر و صورت,دیه متلاحمه بدن,دیه متلاحمه بند انگشت ,



دیه سمحاق
نوشته شده در دو شنبه 5 دی 1401
بازدید : 97
نویسنده : رایا هستم

دیه سمحاق
دیه اقسام گوناگونی نظیر دست، پا، بویایی، دیه جراحات و... دارد، ولی در اکثر موارد در دعاوی کیفری جنایات بر نفس موجب جراحتی بر بزه دیه می گردد. بنابراین قانونگذار دیه کلیه سطوح از جراحات و آسیب ها به نفس را در قانون در نظر گرفته و برای هر عضو دیه متفاوتی پیش بینی کرده که یکی از آن ها دیه سمحاق است.
بر اساس بند 4 ماده ی 709 قانون مجازات اسلامی دیه سمحاق یعنی جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد. پس در صورتی که جنایتی باعث زخم یا جراحت عمیقی گردد که به پوست استخوان برسد، به آن دیه یا جراحت سمحاق گفته می شود.
اقسام دیه سمحاق و مقدار آن
میزان مالی که به عنوان دیه تعیین می گردد بر اساس نوع جراحت و یا عضو آسیب دیده متفاوت می باشد، پس در دیه سمحاق مقدار دیه با توجه به عضوآسیب دیده اعم از سر و صورت، دست، پا و.. متفاوت است.
دیه سمحاق سر وصورت
بر اساس ماده ی 709 قانون مجازات اسلامی، دیه سمحاق جنایت بر سر و صورت چهار درصد دیه کامل است. مثلا چنانچه شخصی توسط چاقو، جراحتی عمیق بر گونه فردی دیگر ایجاد کند که این جراحت به پوست نازک استخوان برسد، چهار در صد دیه کامل معادل بیست و چهار میلیون تومان به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.
دیه سمحاق بدن
دیه سمحاق بدن به غیر از دست و پا بر طبق ارش دیه محاسبه می گردد و دیه دست و پا دو در صد از دیه کامل است. مثلا دیه زخمی شدن یک دست معادل دوازده میلیون تومان است که شخص بزهکار وظیفه دارد آن را به بزه دیده پرداخت کند.
ارش میزان دیه ای است که در قانون یا شرع اسلامی تعیین نگردیده است و میزان آن با توجه به نظر کارشناس و پزشکی قانونی مشخص می گردد.
دیه سمحاق بند انگشت
چنانچه جنایت وارده شده باعث جراحت عمیقی در یکی از بند انگشتان به جز شست گردد، مقدار دیه ی آن در جراحت سمحاق به مقدار 4، 3 هزارم دیه کامل، و دیه شست 4، 2 هزارم دیه کامل خواهد بود.
عوامل افزایش دیه سمحاق

  • چنانچه مقدار جراحت وارده موجب آشکار شدن استخوان یا حتی شکستگی استخوان گردد.
  • چنانچه بعد از بهبودی آثار جراحت باقی بماند و موجب نقصان زیبایی گردد.
  • اگر در جنایت صورت گرفته، اعضای اطراف عضو اصلی دچار آسیب شوند. مثلا چنانچه در یک ضربه چاقو 2 بند انگشت زخمی شوند، دیه ی هر بند انگشت به طور جداگانه محاسبه می گردد.

:: برچسب‌ها: دیه,دیه سمحاق,دیه سمحاق سر و صورت,دیه سمحاق بند انگشت ,



اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم
نوشته شده در شنبه 3 دی 1401
بازدید : 101
نویسنده : رایا هستم

جرم اجتماع و تبانی
قانونگذار جهت جلوگیری از انجام تبانی چند نفر برای اقدام علیه امنیت داخلی یا خارجی، مجازات در نظر گرفته است.
وقوع جرایم به شکل انفرادی همیشه برای بزهکاران سخت تر از بزه ی جمعی است. بنابراین در برخی از دعاوی کیفری و حقوقی شاهد همکاری چند بزهکار با هم برای انجام کار مجرمانه می باشیم.
اجتماع یعنی گرد هم آمدن تعدادی از اشخاص برای قصد و هدفی و تبانی یعنی توافق مخفی و توطئه. پس نتیجه می گیریم که در اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم، افراد با قصد و اراده شخصی خود برای عمل مجرمانه با همدیگر توافق می نمایند که قانونگذار این عمل را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات پیش بینی کرده است.
بر اساس ماده ی 661 قانون مجازات اسلامی، چنانچه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی کند که جرایمی بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور مرتکب گردند یا لوازم ارتکاب آن را فراهم آورند، اگر عنوان محارب بر آن ها صادق نباشد به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهند گردید.
مثلا اگر فردی با آگاهی خانه ی خود را در اختیار باند خلافکاری قرار دهد که هدف آن ها بر هم زدن امنیت داخلی کشور باشد، در این حالت، مالک به عنوان فراهم کننده ی وسایل جرم، بر این اساس مجازات می گردد.
شرایط تحقق مجازات اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم
لازمه ی تحقق جرم اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم، ارتباط یا به عبارت دیگر دورهم جمع شدن 2 تن یا بیشتر برای عمل مجرمانه است. بنابراین تعداد اعضا رکن اساسی این جرم است. همچنین لازم است اشخاص از راه هایی نظیر فزیکی، تماس، پیام و.. برای انجام جرایم با هم ارتباط داشته باشند و نیز با اراده و اختیار خود با همدیگر توافق و همکاری کنند و نبایستی همدستی به دلیل تهدید یا اجبار انجام شده باشد.
مجازات جرم اجتماع و تبانی ناموفق علیه اموال و جان مردم
قانونگذار در ماده ی 611 قانون مجازات اسلامی بیان می دارد که هر زملن 2 نفر یا بیشتر با همدستی و تبانی علیه اموال بخشیده شده، جان افراد یا مال و منفعت مردم اقدام کنند و پیش از جرم مقدمات اجرائی را هم تدارک دیده باشند اما مرتکب جرم نگردیده باشند، حسب مورد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردند.
لازم به ذکر می باشد که این شرط هنگامی محقق می گردد که که بزهکاران با اختیار خود مرتکب جرم نشده باشند اما اگر در حین ارتکاب جرم توسط مراجع امنیتی متوقف گردند، این حکم ساقط و حکم اصلی مورد رای قاضی خواهد بود.


:: برچسب‌ها: تبانی,اجتماع و تبانی,مجازات اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم ,