پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جرم پیامک تهدید و توهین آمیز
نوشته شده در سه شنبه 23 اسفند 1401
بازدید : 79
نویسنده : رایا هستم

پیامک تهدید آمیز
امروزه افراد زیادی برای برقراری ارتباط با اطرافیانشان از تلفن همراه و پیامک استفاده می نمایند. همچنین در موارد زیادی اشخاص برای رد و بدل کردن یکسری از مباحث ارسال پیامک را ترجیح می دهند. توجه داشته باشید که بعضی از پیامک های شما قابلیت استناد در دادگاه را دارند، پس امکان دارد بعضی از پیام هایتان برای شما دردسرهایی را ایجاد کند. چنانچه پیام های ارسالی آسیبی را به نظم اجتماعی و حریم خصوصی اشخاص وارد کند، با شخص ارسال کننده پیامک برخورد قانونی می شود. از طرف دیگر پیشنهاد می شود که در صورت دریافت هر نوع پیامک تهدیدآمیز، آن را پاک نکنید، زیرادر صورت نیاز می توانید پیام ها را به دادگاه ارائه دهید.
همچنین در صورت پاک شدن پیامک های قابل استناد، قاضی پرونده می تواند دستور صدور پرینت پیامک ها را صادر کند. از طرف دیگر اپراتور مخابرات هم فقط آن بخشی از پیام ها را پرینت خواهد گرفت که مورد نظر قاضی پرونده می باشد. صدور پرینت پیام ها از طرف اپراتور مخابرات، موجب به تعویق افتادن زمان رسیدگی دعاوی می گردد. پس بهتر است پیام های تهدید آمیز دریافت شده را نگه دارید.
جرم پیامک توهین آمیز
پیش از بررسی جرم پیامک توهین و تهدید آمیز باید بدانید که هر نوع تهدیدی جرم محسوب می شود. همچنین در بین تمام جرائم، جرم توهین با استفاده از پیامک یکی از رایج ترین جرم های شناخته شده است، زیرا افراد در هنگام عصبانیت، از عبارت های تهدید و توهین آمیز استفاده و ارسال می کنند. شایان ذکر است که پیامک های توهین آمیز از طرف پلیس فتا هم قابل پیگیری است.
مجازات جرم ارسال پیامک توهین و تهدید با نظر به محتوای آن، معمولا بالای 2 میلیون تومان جزای نقدی است. همچنین در گاهی اوقات اشخاص مجبورند بابت ارسال پیام توهین آمیز خود، جرائم بیش از 10 میلیون تومان پرداخت نمایند. اگر پیامک ارسالی تهدید آمیز باشد، امکان دارد ارسال کننده پیام به شلاق یا حبس هم محکوم شود. پس نتیجه می گیریم همه ی پیامک های توهین و تهدید آمیز ارسال شده، مشمول مجازات می باشند.
توجه داشته باشید که بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی، اشخاصی که با استفاده از پیامک مزاحمتی را برای دیگران به وجود می آورند، مرتکب جرم شده و باید مجازات گردند. همچنین از طرف دیگر، شرکت مخابرات هم مجازاتی را برای اینگونه افراد در نظر گرفته است، به گونه ای که شخص مجرم نمی تواند تا چند روز از خطوط ارتباطی خود استفاده کند.
اثبات جرم از راه داده پیام
حال که با جرم توهین و تهدید از طریق پیامک آشنا شدید، می توانید با آگاهی بیشتری شکایت خود را تنظیم کنید. البته توصیه می شود که پیش از تنظیم درخواست خود، با بهترین وکیل کیفری مشورت کنید.
در بعضی از دعاوی کیفری، اثبات جرم از طریق داده پیام کار دشواری است. زیرا به نظر بعضی از قضات، پیامک ها نمی توانند نقش مهمی را در پرونده های کیفری و حقوقی داشته باشند. البته با توجه به نوع پرونده های حقوقی، پیامک ها توانایی این را دارند که تاثیرات گوناگونی در اثبات جرم داشته باشند.


:: برچسب‌ها: تهدید,جرم پیامک تهدید,جرم پیامک توهین آمیز,اثبات جرم از راه داده پیام ,



مجازات تقلب در امتحان
نوشته شده در سه شنبه 16 اسفند 1401
بازدید : 85
نویسنده : رایا هستم

مجازات جرم تقلب
مجازات جرم تقلب در ایران
در کشور ما بر طبق ماده ۵۴۱ قانون جمهوری اسلامی ایران چنانچه شما به جای فرد دیگری در آزمون امتحان دهید تا 1 میلیون تومان جریمه نقدی خواهید گردید و جریمه انضباطی که بر طبق نوع تقلب و سطح آزمون مربوطه جریمه می شوید. لازم به ذکر است که این مجازات فقط به برای افرادی صدق می کند که به سن کیفری رسیده باشند.
برخی از مجازات ها نیز در قانون نیستند و فقط در آیین نامه مصوب آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود دارند. یکی از تخلفاتی که اگردانشجویان مرتکب شوند مجازات به دنبال خواهد داشت، مشاجره با مراقبان آزمون است. چنانچه فقط یک بار این تخلف صورت گیرد، داشنجو در آزمون نمره ۰.۲۵ خواهد گرفت، ولی در صورتی که مجددا این تخلف را انجام بدهد به نسبت مقدار تخلف از کمترین به بیشترین بدین صورت است که از ترک تحصیل موقت نیم سال بدون احتساب سنوات تا ترک تحصیل موقت به مدت 2 سال و نیم با احتساب سنواب تشدید می شود.
مجازات جرم تقلب در چین
در کشور چین تصمیم های سخت گیرانه ای درباره آزمون سراسری گرفته شده است. اخبار حاکی از این است که تقلب در کشور چین تا 7 سال حبس به دنبال دارد و همچنین در آزمون سراسری این کشور که مثل کنکور ما است هر ساله تقریبا نه میلیون نفر داوطلب وجود دارد و رقابت سختی میان همه دانش آموزان کشور شکل می گیرد.
مجازات جرم تقلب در آلمان
در کشور آلمان تصمیمات سختگیرانه ای جهت مقابله با تقلب در مقالات دانشجویان اتخاذ گردیده است. دانشگاه های مختلف در رابطه با جلوگیری از تخلف در این کشور نظرات گوناگونی دارند. مجازات تقلب در مقالات در این آزمون ها با یکدیگر متفاوت است. برخی فقط جریمه نقدی و مجازات برخی دیگر از دانشگاه ها، ترک تحصیل از 1 سال و نیم تا اخراج از دانشگاه است که بستگی به میزان کپی بودن مقاله شما دارد .
لازم به ذکر است که نخست باید تقلب دانشجو اثبات گردد و بعد از اثبات میزان و درجه کپی بودن مقاله مربوطه مشخص شود و بعد مجازات مطابق با مقدار تقلب اجرا شود. اگر چه امکان دارد که این کپی سهوی باشد که در این صورت جریمه ای برای دانشجو ثبت نخواهد گردید .
در کشور های گوناگون انواع مختلفی از جریمه از نقدی تا غیر نقدی، از ترک تحصیل موقت تا اخراج، از ثبت در پرونده تا عدم ثبت در پرونده، از جریمه ترکیبی تا بخشش و… وجود دارد که بهترین و کم استرس ترین راه برای روبرو نشدن با این مجازات ها و تنبیه ها مطالعه کامل و جامع کتاب مربوطه است تا کم ترین استرس به خانوده و شما وارد شود.


:: برچسب‌ها: تقلب,تقلب در امتحان,مجازات تقلب در امتحان,جرم تقلب ,



مجازات جرم اخاذی
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1401
بازدید : 88
نویسنده : رایا هستم

جرم اخاذی

اخاذی چیست؟

معنای لغوی اخاذی، زورگیری، باج خواهی و گرفتن مالی به زور و با تهدید از دیگری است. قانون گذار گرفتن هر نوع مالی به روش قهر و غلبه از دیگری را جرم اخاذی محسوب می کند، زیرا هیچ کس نمی تواند دیگران را مجبور به دادن مالی کند که متعلق به خودشان است. در اخاذی، اشخاص بدون اینکه رضایت داشته باشند به دلیل تهدید طرف مقابل، مال خود را به او می دهند.

موضوع جرم اخاذی می تواند یک امر مادی و ملموس باشد مثل پول، طلا، سند و… یا اینکه یک امر غیر مادی و غیر ملموس باشد، مثلا از کسی بخواهیم فلان کار را انجام بدهد یا فلان کار را انجام ندهد. پس تحقق این جرم همواره نیازمند وجود دو عامل است: نخست اینکه فرد أخاذ از زور و تهدید استفاده کند، دوم اینکه هدف او از این کار به دست آوردن یک چیز مادی یا غیرمادی باشد.
عناصر تشکیل دهنده جرم اخاذی

  • عنصر روانی جرم اخاذی
  • عنصر مادی جرم اخاذی
  • عنصر قانونی جرم اخاذی

عنصر روانی جرم اخاذی
عنصر روانی یعین قصد و نیت انجام عمل مجرمانه و شخصی که اقدام به اخاذی می کند، باید قصد انجام این کار را داشته باشد و اگر عنصر معنوی و قصد ونیت انجام عمل را نداشته باشد جرم اخاذی صورت نمی گیرد.
عنصر مادی جرم اخاذی
به اقدامی است که در راستای انجام جرم صورت می گیرد عنصر مادی می گویند، در جرم اخاذی انجام هر نوع تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و…عنصر مادی جرم اخاذی را تشکیل می دهد.
در اخاذی امکان دارد تهدید به شکل‌های گوناگونی انجام شود. تهدید برای اخاذی، بایستی به یکی از شیوه های تهدید به قتل، تهدید به ضرر شرف، تهدید به ضرر نفس ، تهدید به ضرر مالی یا تهدید به فاش کردن یک راز باشد.
درخواست مال، وجه، انجام کار و یا عدم انجام کار، به واسطه تهدید: دومین مسئله ای که برای تحقق جرم اخاذی، لازم است، این بوده که شخص تهدید کننده با استفاده از تهدید از تهدید شونده، تقاضای مال ، وجه، انجام کار یا عدم انجام کاری را نموده باشد.
جمع هر دو این موارد، عنصر مادی جرم زورگیری یا اخاذی را تشکیل می دهند.
عنصر قانونی جرم اخاذی
مطابق با ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، اخاذی را جرم انگاری شده و برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است .
در صورتی که شخصی دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان وی تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه درخواست وجه یا مال یا انجام کار یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا هفتاد و چهار ضربه یا زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد گردید.
برای تحقق جرم اخاذی باید هر 3 عنصر تشکیل دهنده این جرم در کنار هم وجود داشته باشند و اگر هر کدام مفقود باشند، جرم مزبور شکل نمی گیرد.
ادله اثبات زورگیری یا اخاذی

شاکی بایستی جهت اثبات این جرم دلایل قانونی در اختیار داشته باشد که از موارد آن می توان به اقرار متهم یا شهادت 2 شاهد استناد نمود. همچنین مواردی نظیر فیلم دوربین مداربسته در منطقه ای که اخاذی در آنجا انجام شده، فیلم های ضبط شده دیگر اشخاص حاضر در صحنه، پیام های ارسالی فرد متهم، اظهارات مطلعین و گزارش ماموران می تواند به عنوان امارات و قرائنی که موجب علم قاضی می شود به اثبات این جرم کمک نماید.


:: برچسب‌ها: اخاذی,جرم اخاذی,مجازات جرم اخاذی,عنصر روانی جرم اخاذی,ادله اثبات زورگیری یا اخاذی ,



خرید و فروش مواد محترقه
نوشته شده در یک شنبه 7 اسفند 1401
بازدید : 84
نویسنده : رایا هستم

خرید و فروش مواد محترقه
در کشور ما هر سال به دلیل مراسم چهارشنبه سوری، افراد زیادی دچار آسیب می شوند، بنابراین قانون گذار برای اینکه از جان و مال افراد محافظت کند، قوانینی در این راستا وضع نموده است تا موجب برقراری نظم در جامعه و پیشگیری از بروز این حوادث ناخوشایند شود.
آیا استفاده از مواد محترقه مجاز است؟
بله، استفاده از مواد محترقه مشروط بر اینکه آن مواد، مجاز (قانونی) باشد، مجاز است. بنابراین چنانچه این مواد مجاز نباشند و اشخاص از آن ها استفاده کنند، به جرم خرید و فروش مواد محترقه محکوم می گردند که در ادامه به توضیحات بیشتر در این رابطه خواهیم پرداخت.
ساخت و مونتاژ مواد محترقه
بر اساس بند ث ماده ۱۱ قانون قاچاق اسلحه و مهمات، هر فردی مواد محترقه و شوکر بسازد یا منتاژ کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.
همچنین بر طبق ماده ۱۲ قانون قاچاق اسلحه و مهمات، چنانچه شخصی مواد محترقه غیر مجاز را خریداری یا توزیع کند، عمل او جرم بوده و به حبس از 6 ماه تا 2 سال و یا جزای نقدی به یک یا دو برابر مواد کشف شده محکوم می گردد، اما در صورتی که مواد محترقه مجاز باشد، خرید و فروش آن جرم نیست.
نگهداری مواد محترقه
چنانچه شخصی مواد منفجره ممنوعه را نگهداری یا حمل کن د، به حبس از 6 ماه الی 2 سال و یا به جزای نقدی یک یا دو برابر مواد کشف شده محکوم خواهد گردید، ولی در صورتی که مواد محترقه مجاز باشد، شخص مسئولیت کیفری در این رابطه ندارد، بنابراین مرتکب جرمی نشده است.
کشف مواد منفجره در مغازه
چنانچه مغازه داری اقدام به خرید و فروش و نگهداری مواد محترقه دست ساز غیر قانونی کند، در صورت شناسایی مغازه اش پلمپ می شود و به مجازات گفته شده در بالا محکوم خواهد شد.
در صورتی که در زمان خرید و فروش مواد محترقه یا استفاده از مواد منفجره، خسارتی به اموال و دارایی های دیگران وارد شود، موجب تشدید مجازات خواهد شد، به طوری که بر اساس ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس از 3 ماه تا یک سال و نیم و چنانچه مقدار خسارت وارده از 10 میلیون تومان کمتر باشد به جزای نقدی دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد گردید.
در صورتی که شخصی در هنگام استفاده از ترقه، آسیبی به شخص ثالث وارد کند، وظیفه دارد به فرد آسیب دیده، دیه پرداخت کند.
بر طبق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، چنانچه مرتکب، رضایت شاکی خود را به دست آورد، جرم وارد کردن خسارت به اموال دیگران قابل گذشت است.


:: برچسب‌ها: خرید و فروش مواد محترقه,استفاده از مواد محترقه,ساخت و مونتاژ مواد محترقه,نگهداری مواد محترقه,کشف مواد منفجره در مغازه ,



خرید گوشی بدون کارتن
نوشته شده در سه شنبه 2 اسفند 1401
بازدید : 96
نویسنده : رایا هستم

خرید گوشی بدون کارتون

معمولا خرید گوشی بدون کارتن توصیه نمی شود چراکه ممکن است شما مال سرقتی را خریداری کرده باشید که می تواند مسبب بروز مشکلاتی برای شما شود، از ههمین رو باید از خرید گوشی بدون کارتن پرهیز کرد.
مشکلات خرید گوشی بدون کارتن
سرقتی بودن گوشی:
شایع ترین مشکل در میان خریداران گوشی های بدون کارتن ، سرقتی بودن آن است، بنابراین در صورتی که خریدار در زمان خرید گوشی بدون کارتن، از سرقتی بودن آن آگاه باشد، می توان او را به خرید کالاهای مسروقه محکوم کرد.
مشکل در انتقال مالکیت:
مهمترین مشکل گوشی های بدون کارتن، سوء استفاده از شماره سریال گوشی (IMEI) است، چراکه فروشنده می تواند اگر دستگاه مالکی نداشته باشد، از سریال آن سوء استفاده کند و با آن گوشی دست به اعمال غیرقانونی بزند، بنابراین در صورت بروز هر گونه جرمی، شما مسئول اتفاق رخ داده هستید و می تواند عواقب ناخوشایندی برای شما به دنبال داشته باشد.
اکنون با توجه به مطالب گفته شده چنانچه قصد خرید گوشی بدون کارتن را دارید، حتما در زمان خرید از فروشنده بخواهید که از راه سامانه همتا انتقال مالکیت را انجام دهد و گوشی را به نام شما در سامانه همتا ثبت نماید تا از سرقتی نبودن گوشی خریداری شده مطمئن شوید و در آینده برای شما مشکلی به وجود نیاید.
همچنین حتما در زمان خرید گوشی از خریدار امضاء و اثر انگشت بگیرید تا در صورتی که گوشی سرقتی بود، بتوانید به عنوان مدرک علیه وی استفاده نمایید و نیز در صورتی که از این کار امتناع کرد، مبلغ معامله را به صورت کارت به کارت انجام دهید تا بتوان به عنوان مدرک داشته باشید، چراکه در مواردی مشاهد شده است، زمانی که فروشنده مبلغ معامله را به صورت نقدی دریافت نموده است، از خریدار شکایت می کند که گوشی وی را سرقت کرده است و مشکلاتی را برای او ایجاد می کند.
خرید گوشی بدون کارتن به‌ تنهایی جرم نیست، ولی در صورتی که مشخص شود که گوشی خریداری شده سرقتی بوده و یا مشکلاتی نظیر سوء استفاده شدن از شماره سریال گوشی وجود داشته باشد، می‌تواند برای خریدار مشکلاتی به وجود آورد. مثلا ممکن است خریدار محکوم به خرید مال مسروقه و یا دیگر جرایم گردد.
لازم به ذکر است که همان گونه که ذکر شد، چنانچه گوشی خریداری شده سرقتی باشد، می توان بر اساس ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی فرد خریدار را به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم کرد. البته خریدار می بایست از سرقتی بودن گوشی اطلاع داشته باشد و نسبت به سرقتی بودن آن بی اطلاع باشد و ادعا کند که اطلاعی نداشته است، قاضی با توجه به پایین بودن قیمت گوشی و نیز عدم وجود کارتن گوشی می تواند اطمینان یابد که آن شخص آگاهانه اقدام به خرید کرده است در نتیجه او را به خرید آگاهانه مال مسروقه محکوم می کند.
در صورتی که فروشنده گوشی فردی معتاد باشد که از ظاهرش معلوم باشد که گوشی متعلق به وی نیست و سرقتی است، می تواند از مصادیق خرید آگاهانه مال مسروقه قرار گیرد.


:: برچسب‌ها: خرید گوشی بدون کارتن , سرقتی بودن گوشی , گوشی سرقتی , خرید آگاهانه مال مسروقه ,