پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجازات تهدید به مرگ
نوشته شده در دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 31
نویسنده : رایا هستم

مجازات تهدید به مرگ

جرم تهدید به مرگ
یکی از این جرایمی که مجازات به دنبال دارد، جرم تهدید کردن است. به صورت کلی، جرم تهدید یعنی این که فردی، دیگری را نسبت به آسیب رساندن به جان، مال و یا آبروی او، ترسانده و این مسئله موجب ایجاد ترس و سلب آرامش روانی او شود .
تهدید کردن مصادیق مختلفی دارد که یکی از مهم ترین انواع تهدید، تهدید به مرگ یا تهدید به قتل است که این موضوع در ضمن ماده 669 قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری شده است. این ماده بیان می دارد: « هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»
لازم به ذکر است که نفس تهدید کردن دیگران به قتل، جرم بوده و مجازات به دنبال دارد و این مسئله، ربطی به عملی کردن تهدید، نخواهد داشت. بنابراین، صرف اینکه شخصی با انجام اقدامات یا سخنانی، دیگری را نسبت به سلب حیاتش، مورد تهدید قرار دهد، به مجازات جرم تهدید، محکوم می شود.
حکم مجازات تهدید به مرگ
بر طیق قانون، جان و مال و آبروی افراد، محترم و مورد حمایت می باشد. از این رو، حتی اگر فردی، تنها دیگری را تهدید کند که به جان، مال یا حیثیت وی، لطمه ای وارد می کند، این عمل او جرم تلقی شده و مرتکب یا تهدید کننده به مجازات محکوم می شود؛ حتی در صورتی که جرم تهدید در فضای مجازی رخ داده باشد.
به موجب ماده 669 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به هر صورتی، دیگری و یا بستگان او را تهدید به مرگ کند به مجازات تهدید به مرگ محکوم می گردد که این مجازات، عبارت است از شلاق تا هفتاد و چهار ضربه و یا حبس تعزیری از 1 ماه تا 1 سال .
حکم مجازات این جرم، به صرف اثبات تهدید به مرگ دیگری یا بستگان او، قابل اعمال می باشد، حتی در صورتی که این تهدید، عملی نشده و تهدید کننده، یکی از انواع قتل را مرتکب نگردد. بنابراین، جرم تهدید به قتل، یک جرم مطلق می باشد.
شایان ذکر است که جرم تهدید به قتل، بر طبق ماده 11 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399، قابل گذشت است. بنابراین، صدور حکم مجازات آن، منوط به شکایت شاکی است.
شکایت از جرم تهدید به مرگ
این جرم، همانند جرم تهدید به آبرو ریزی در فضای مجازی، نیازمند رسیدگی در دادگاه برای صدور حکم است. شیوه شکایت از جرم تهدید به مرگ، بدین شکل است که فردی که خود یا بستگانش مورد تهدید قرار گرفته اند، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و یک شکواییه جرم تهدید به مرگ را از طریق سامانه ثنا ثبت کند. البته، حین شکایت کردن از جرم تهدید به مرگ، باید علاوه بر مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی شاکی، اسناد و مدارکی که دال بر ارتکاب جرم تهدید به مرگ می باشند نیز همراه داشت تا ضمیمه شکواییه گردند .
شیوه رسیدگی به جرم تهدید به مرگ، به این شکل است که شکایت، نخست در دادسرا به آن رسیدگی شده و مقامات دادسرا در مورد آن، تحقیقات مقدماتی را انجام می دهند. چنانچه با توجه به اسناد و مدارک موجود در پرونده، وقوع جرم توسط متهم، محرز شود، پرونده برای رسیدگی ثانویه به دادگاه کیفری، ارجاع داده شده و قاضی دادگاه با رسیدگی مجدد به شکایت، در صورت اثبات تهدید، حکم مجازات تهدید به مرگ را برای مرتکب، صادر خواهد کرد.


:: برچسب‌ها: مجازات تهدید,مجازات تهدید به مرگ,تهدید به مرگ,جرم تهدید به مرگ,شکایت از جرم تهدید به مرگ ,