مجازات ضرب و جرح در قانون
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجازات ضرب و جرح در قانون
نوشته شده در شنبه 5 شهريور 1401
بازدید : 173
نویسنده : رایا هستم

مجازات جرم ضرب و جرح

در قانون مجازات اسلامی ،ضرب و جرح و موارد مرتبط با آن شامل قصاص هم می گردد.و چه عمدی و چه غیرعمدی باشد شامل محکومیت حبس و دیه هم می گردد. بعد از تشخیص پزشکی قانونی و گزارشات مرتبط و کارشناسی های مورد نیاز ،متهم را مجازات می کنند.
ضرب و جرح در قانون
در ماده ی ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی صراحتاً عنوان شده که چنانچه فردی اقدام به ضرب و جرح عمدی شخص دیگری کند که این ضرب و جرح موجب نقص عضو، شکستگی یا از کار افتادگی عضوی از اعضای بدن شخص مضروب چه به صورت مقطعی و چه به صورت دائمی گردد،او متهم به جرم ضرب و جرح عمدی است. مجازات ضرب و جرح در قوانین اسلامی اگرامکان آن باشد قصاص است.چنانچه قصاص ممکن نباشد و ضرب و جرح او موجب ایجاد اختلال در نظم و امنیت جامعه و ایجاد ترس در جامعه گردیده باشد، به 2 تا 5 سال حبس محکوم و در صورت درخواست شاکی ملزم به پرداخت دیه هم می شود.
جرم ضرب و جرح عمدی
هرزمان فردی چه به قصد و چه غیر عمدی به شخصی دیگر ضربه ای وارد نماید که موجب قطع عضو یا جراحت او گردد، نتیجه ی کا او، اقدام عمدی جرم ضرب و جرح به شمار می رود.
جنبه ی عمومی جرم مجازات مجرمان ضرب و جرح را به عنوان یک جرم کیفری متفاوت می کند.
شخص متهم به ضرب و جرح به جز آسیبی که به شخص مضروب وارد کند، ممکن است مسبب ایجاد ناامنی در جامعه و ترس و وحشت در بین مردم گردد.به همین دلیل حتی با رضایت شاکی خصوصی، جنبه ی عمومی مجازات اجرا می گردد. در فصل 2 قانون مجازات اسلامی، امکان تخفیف یا تبدیل مجازات برای متهم بیان گردیده است.
جرم ضرب و شتم در حقوق کیفری 
در صورتی امنیت جامعه حفظ می گردد که اشخاص با یکدیگر تعامل داشته باشند.قطعا تقابل و ستیزه جویی بر خلاف مسیر انضباط جامعه می باشد. به همین دلیل اخلال در نظم و امنیت جامعه از نظر قانون جرم می باشد و برای مجرمین، مجازات هایی را با توجه به نوع و شدت و شرایط وقوع جرم در نظر گرفته است.
ضرب و شتم از رفتارهای تهدید کننده ی امنیت اجتماعی به شمار می رود.پس در قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته اند. با وجود اینکه قوانین کیفری، نسبت به جرم ضرب و شتم همیشه رویکرد ثابتی نداشته است، ولی بعد از تغییرات متعدد، در نهایت در سال 1357 این رفتار جرم به شمار رفته است. تحقق این جرم منوط به رخداد درگیری و ضرب و شتم میان طرفین یوده از این رو جرمی وابسته می باشد.




:: برچسب‌ها: ضرب و جرح,مجازات ضرب و جرح,مجازات دعوا ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: