خرید و فروش مشروبات الکلی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خرید و فروش مشروبات الکلی
نوشته شده در سه شنبه 24 آبان 1401
بازدید : 110
نویسنده : رایا هستم

جرم خرید و فروش مشروب
همان گونه که در شرع تصریح گردیده است مصرف مشروبات الکلی و مسکرات حرام می باشد. خرید وفروش مشروبات الکلی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده و مواد 702 و 703 این جرم و مفهوم و مجازات آن را بیان کرده است .
ماده ی 702: هرکس مشروبات الکلی را تولید کند یا بخرد یا بفروشد یا حمل و یا نگهداری نماید یا به دیگری دهد، بر طبق این ماده قانونی به شش ماه الی یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جزای نقدی به مقدار پنج برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می گردد.
‎ماده ی 703: واردات مشروبات الکلی به کشور قاچاق به شمار می رود و وارد کننده صرف‌ نظر از مقدار آن به شش ماه تا پنج سال‌ حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جزای نقدی به مقدار 10 برابرارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می گردد. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.
‎تبصره ی 1- در رابطه با مواد 702 و 703، هر زمان مقدارمشروبات الکلی کشف شده بیش از بیست لیتر باشد، لوازمی که برای حمل آن استفاده می شود اگر با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد گردید وگرنه مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه هم محکوم می شود.
‎تبصره ی 2- هر وقت کارکنان دولت یا مؤسسات وابسته به دولت مثل شوراها، شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی و به صورت کلی کارکنان قوای سه ‌گانه و نیز کارکنان نیروهای مسلح و مأموران به خدمات عمومی در جرائم موضوع مواد 702 و 703مباشرت، معاونت یا مشارکت کنند، به غیر از تحمل مجازات های اعلام گردیده، ‌به انفصال موقت از 1 تا 5 سال از خدمات دولتی محکوم می شوند.
مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی

  • 6 ماه الی 1 سال حبس
  • تا 74 ضربه شلاق
  • جزای نقدی به مقدار 5 برابر ارزش کالا

لازم به ذکر است ک در رابطه با خرید و فروش مشروبات الکلی این مجازات غیر قابل تعلیق است .
مراجع صالح برای رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی
نخست باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نموده و شکایت کیفری خود را مطرح کنید و بعد پرونده کیفری در دادسرا ثبت می گردد و پرونده به یکی از شعب دادیاری فرستاده می ‌شود و در ادامه دادیار، متهم را برای ادای توضیحات احضار می نماید.
در صورتی که متهم اقرار کرد در ادامه دادیار قرار وثیقه نسبت به متهم صادر می نماید و متهم هم با ارائه وثیقه به مقدار تعیین گردیده به صورت موقت آزاد می‌ شود. با توجه به اقرار متهم در دادسرا و نیز گزارش مرجع انتظامی، دادیار قرار مجرمیت متهم دعوا را صادر می‌ نماید و کیفرخواست صادر گردیده در دادسرا به مجتمع قضایی کیفری صالح ارسال می‌شود.
آیا خودرو حمل مشروبات الکلی ضبط می شود؟
بله اما در مواردی که استفاده کننده مالک نیست و مالک به طور عمدی آن را در اختیار مرتکب قرار نداده باشد، خودرو حمل مشروبات الکلی توقیف نمی گردد .




:: برچسب‌ها: مشروبات الکلی,مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: