خرید و فروش مواد محترقه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خرید و فروش مواد محترقه
نوشته شده در یک شنبه 7 اسفند 1401
بازدید : 85
نویسنده : رایا هستم

خرید و فروش مواد محترقه
در کشور ما هر سال به دلیل مراسم چهارشنبه سوری، افراد زیادی دچار آسیب می شوند، بنابراین قانون گذار برای اینکه از جان و مال افراد محافظت کند، قوانینی در این راستا وضع نموده است تا موجب برقراری نظم در جامعه و پیشگیری از بروز این حوادث ناخوشایند شود.
آیا استفاده از مواد محترقه مجاز است؟
بله، استفاده از مواد محترقه مشروط بر اینکه آن مواد، مجاز (قانونی) باشد، مجاز است. بنابراین چنانچه این مواد مجاز نباشند و اشخاص از آن ها استفاده کنند، به جرم خرید و فروش مواد محترقه محکوم می گردند که در ادامه به توضیحات بیشتر در این رابطه خواهیم پرداخت.
ساخت و مونتاژ مواد محترقه
بر اساس بند ث ماده ۱۱ قانون قاچاق اسلحه و مهمات، هر فردی مواد محترقه و شوکر بسازد یا منتاژ کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.
همچنین بر طبق ماده ۱۲ قانون قاچاق اسلحه و مهمات، چنانچه شخصی مواد محترقه غیر مجاز را خریداری یا توزیع کند، عمل او جرم بوده و به حبس از 6 ماه تا 2 سال و یا جزای نقدی به یک یا دو برابر مواد کشف شده محکوم می گردد، اما در صورتی که مواد محترقه مجاز باشد، خرید و فروش آن جرم نیست.
نگهداری مواد محترقه
چنانچه شخصی مواد منفجره ممنوعه را نگهداری یا حمل کن د، به حبس از 6 ماه الی 2 سال و یا به جزای نقدی یک یا دو برابر مواد کشف شده محکوم خواهد گردید، ولی در صورتی که مواد محترقه مجاز باشد، شخص مسئولیت کیفری در این رابطه ندارد، بنابراین مرتکب جرمی نشده است.
کشف مواد منفجره در مغازه
چنانچه مغازه داری اقدام به خرید و فروش و نگهداری مواد محترقه دست ساز غیر قانونی کند، در صورت شناسایی مغازه اش پلمپ می شود و به مجازات گفته شده در بالا محکوم خواهد شد.
در صورتی که در زمان خرید و فروش مواد محترقه یا استفاده از مواد منفجره، خسارتی به اموال و دارایی های دیگران وارد شود، موجب تشدید مجازات خواهد شد، به طوری که بر اساس ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس از 3 ماه تا یک سال و نیم و چنانچه مقدار خسارت وارده از 10 میلیون تومان کمتر باشد به جزای نقدی دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد گردید.
در صورتی که شخصی در هنگام استفاده از ترقه، آسیبی به شخص ثالث وارد کند، وظیفه دارد به فرد آسیب دیده، دیه پرداخت کند.
بر طبق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، چنانچه مرتکب، رضایت شاکی خود را به دست آورد، جرم وارد کردن خسارت به اموال دیگران قابل گذشت است.




:: برچسب‌ها: خرید و فروش مواد محترقه,استفاده از مواد محترقه,ساخت و مونتاژ مواد محترقه,نگهداری مواد محترقه,کشف مواد منفجره در مغازه ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: